Monday 12 October 2015

Aku tau laa.!!


Assalammualaikum U guys.
Assalammualaiki Ya Fauziah, Isteri kesayangan hamba.


" Hei pompuan, kau buat apa tu? Teman aku dinner jap lagi, boleh?" saya fon Gee dari ofis suatu ketika dulu.
 " Boleh la jantan oii, kau jemput aku kat rumah la" setuju Gee sambil kami gelak2..masa kejadian citer ni kami belum Nikah lagi..

Ada masanya sewaktu berkawan dulu kita saja saja gunakan bahasa gitu..Kita pun berkawan 10 bulan jea..pas tu jadi Suami Isteri.

" Saya kan,, lepas becerai dulu, saya rasa hilang arah. Tak tau apa patut saya buat, ke mana arah masa depan saya, cmana hidup saya ngan anak2 nanti, boleh ke saya survive..pandangan saya buntu..lost la kata org.".. Saya diam jea mendengar sewaktu memandu. Ini la kata kata Gee yg saya tidak lupa hingga sekarang. 
" Tapi bila berkawan ngan awak, "Kabur" pandangan saya tu mula nampak cerah. Semangat tu cm hidup balik." Gee sambung.

" Mulai dari sekarang, saya akan "Built u up", saya akan ubah awak, dan saya tak nk awak bercerita sedih2 lagi..Awak nak jadi kuat tak??..Gee mengangguk.."Then awak ikut apa yg saya suruh n ajar nanti yea." dan tu umpama janji saya pada Gee untuk membentuk dia...

Perkara pertama yg saya buat, saya ubah corak berpakaian Gee, pelbagaikan pakaian dan warna yg ada "auranya". Termasuk la tudungnya..
" Pakaian awak ni saya tgk walaupun ada cm2 tapi basiclly sama jea..kita ubah.!" kata saya.." kan lain lain corak baju yg saya ada." kata Gee.
"Ehh, awak diam la, saya yg nampak, saya tau la. Saya ni mewakili pandangan org sekeliling awak so saya tau la apa nk carikan untuk awak!! Awak tahu ke aura yg sesuai ngan awak??! bla bla bla.." sambil memilih baju untuk Gee saya membebel. .."ok,ok.." Gee ikut jea.

Yg kedua, Senaman!..Saya mula mengajar Gee bersenam. Senaman sambil berzikir. " Bersenam pun ada zikir eh??" tanya Gee dan sekali lagi saya jawab.."Ehh, awak diam la, saya umur 12 tahun mula bersenam ngan zikir2 saya tahu la kesan dia. Tu la awak, kecik kecik tak nak belajar!! Ikut jea la.!..."Ok ok" jawab Gee kena bebel lagi ngan saya. bukan setakat sehat badan, senaman membuang "Negatif" yg ada dalam hati dan otak tu!! Sihir pun payah nak kena!..U guys nak belajar?? Ikut saya Jogging baru saya kasi..

Alhamdulillah, lepas 2 3 bulan perubahan di atas, Gee nampak lebih ceria, fikiran lebih tajam, cara bercakap sedap di dengar dan ada ketegasan diri..Citer citer sedih pun jarang dengar dari Gee..

Ni perkara awal yg patut di tumpukan bagi mereka mereka status sama ngan Isteri kesayangan saya tu. Kena "built" diri dulu (Bukan bina badan jadi sado!)..Nak dapatkan confident diri dulu. Dalam masa yg sama focus dalam financial dan juga soal AGAMA  kena lebihkan lagi.!! Dalamkan lagi bab FEKAH..

Ini asyik asyik ko org ulang,,dokkk ulang citer sedih hidup ko org..Naik muak org keliling dengar!! Kalau kena org yg mendengar tu niat tak elok, dia cari kesempatan dalam kesempitan!!..(Banyak dah terjadi, aku tau la!!). FOCUS, FOCUS masa depan tu, Kegagalan hidup tu takyah citer ulang2, takde manfaat!..Mesti maju ke depan, BANGUN!! HIDUPKAN SEMANGAT!!...dan pastikan bertanya pada org yg sesuai membantu kita untuk ke depan. CUKUP dan STOP nak bersedih sedih..FAHAM!!?? Tak faham gak, datang ke Program saya awal bulan Nov ni di Taman Melawati..Saya akan tunjukkan jalan..Call atau Wsaap saya..016 2634258. (pendaftaran terhad 40 org jea.)

Dan pada org sekeliling, Jangan kita pandang rendah pada Ibu ibu Tunggal ni, JANGAN kita pandang serong pada Janda  dan JANGAN nak main mainkan hati dia org ni kerana mereka mereka berstatus gini, ALLAH SENTIASA LEBIH MEMANDANG DAN LEBIH MENJAGA  berbanding dari yg lain..!! InsyaALLAH.

Gee dan bodyguard dia!! haha hehe hoho

me n dato..


2 comments:

  1. Terkesan saya dengan entry ni.. sangat2..

    ReplyDelete
  2. Kenangan yang sentiasa segar buat Abil dan ada pengajarannya untuk yang membaca...

    ReplyDelete

Followers